Friday, September 11, 2009

RAMADHAN AL MUBARAK

12hb sept 2009 bersamaan 21 Ramadhan 1430.

Assallamulaikum dan Salam sejahtra,

Syukur alhamdullilah kerana kita diberi kesihatan kerana hari ini masuk hari yang ke-21 umat islam dimalaysia menjalani ibadah puasa, sesungguhnya puasa bukan hanya menahan diri dari lapar dan dahaga tetapi sabenarnya ianya adalah lebih dari itu. Adapun puasa itu terbahagi kepada beberapa jenis, ada puasa yang dipanggil puasa kambing, puasa harimau, puasa badak, puasa musang dan akhir sekali ialah puasa ular sawa.

Huraian dan pengertian kepada jenis-jenis puasa itu amat sinonim dengan diri kita termasuklah diri aku. Puasa kambing apabila berbuka hidangan makanan akan memenuhi meja dan kita akan mula makan apa saja yang terhidang diepan mata kita tanpa henti,puasa harimau pula dimana kita tiba-tiba menjadi berubah tak boleh ditegur maupun disapa tiba-tiba akan menjadi marah dan berang, puasa badak pula ialah kepada mereka-mereka yang sentiasa berasa panas dan suka berendam adakala mandi hingga melebehi keadaan biasa sehari, puasa musang pula adalah dimana menghabiskan waktu siang hanya dihabiskan dengan tidur sepanjang hari dan yang akhir sekali ialah puasa ular sawa sepertimana lazimnya ular sawa akan makan keseluruhan mangsanya dan salepas kekenyangan ianya hanya akan menghabiskan masanya dengan tidur sahaja tanpa berbuat sesuatu.

Inilah salah satu tazkirah yang mengusik hati kecil ku dan aku sengaja catatkan diblogku supaya kita dapat sama-sama kongsi ilmu yang aku pelajari dan yang paling penting mengambil iktibar dari mesej yang cuba disampaikan kesimpulannya ialah apakah pengertian berpuasa dan cara pengisiannya dan inilah yang menjadikan islam itu amat indah dan cantik.

Dimanakah kedudukan kita dibulan Ramadhan Al Mubarak ini.

No comments:

Post a Comment