Saturday, August 22, 2009

RAMADHAN AL MUBARAK



23hb august @ 2Ramadhan 1429 hijrah.


Assallamulaikum dan Salam sejahtra.


Masa terus beredar dan tanpa kita sedari sekali lagi kita telah berada dibulan yang penuh keberkatan iaitu Ramadhan Al Mubarak dan hari ini masuk hari kedua umat islam seluruh malaysia menjalani ibadah puasa dan ini juga bermakna telah 2 hari juga lah umat islam menjalani solat terawih samada disurau maupun dimesjid-mesjid. Segalanya ini hanya berlaku pada bulan ramadhan sahaja dan dikesempatan ini saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada pembaca blogku.


Sesungguhnya Islam itu amat indah susunannya dimana pada ketika-ketikanya kita sering diingatkan atau dipimpin kembali untuk berada dilandasan yang betul dan pada masa yang sama dibawa untuk menghayati ajaran Rasullah pada suatu ketika yang lalu dengan adanya ini semua mudah-mudahan kita termasuk diri aku akan terus mengamalkannya Inshallah.


Berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi sabenarnya ia adalah segala-galanya dari apa yang kita tuturkan,lihat, perbuatan dan apa yang kita dengar itulah indah Islam. Cabaran pada alaf ini bukan sesuatu yang mudah untuk dihindari hanya dengan keimanan yang kukuh sahaja dapat kita menangkisnya atau menapisnya. Penerapan nilai-nilai Islam dalam budaya kerja dan kehidupan seharian kita dapat membimbing kita kejalan yang benar meskipun adakalanya godaan syaitan seringkali cuba memesongkan kita dari dunia nyata.


Sesungguhnya kita amat bersyukur kerana masih diberi kekuatan untuk menjalani ibadah puasa ini dan nikmat berbuka puasa untu itu kesempatan yang ada ini menafaakanlah sebaiknya kerana belum tentu Ramadhan yang akan datang kita dapat menyambutnya SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL MUBARAK DAN SELAMAT BERPUASA kepada seluruh umat Islam.

No comments:

Post a Comment