Monday, October 12, 2009

KEMARAU NAN PANJANG

13 HB oktober bersamaan 22 syawal 1430 Hijrah.

Tahun ini musim benar-benar berubah, sepanjang tiga tahun tujuh bulan inilah kali pertama akan menghadapi musim yang benar-benar dipanggil kemarau hampir dikesemua parit-parit dan kolam-kolam kecil diladang kering kontang tanpa setitik air dan yang pasti semua kehidupan diparit-parit ini juga mengalami nasib yang sama bersama keringnya air air ini. Keadaan ketika ini benar-benar gawat dan kritikal lembu-lembu peliharaan merayau mencari bekalan air untuk diminum dan air yang kami bekalkan adalah dari mencukupi untuk menampung bilangan lembu yang dipelihara.

Mungkin doaku hingga disaat ini belum lagi dimakbulkan oleh ALLAH Swt namun aku tetap bersyukur kerana keperluan air untuk kami masih lagi boleh bertahan untuk beberapa minggu lagi dan andainya hujan tidak turun dan keadaan ini tidak berubah kami juga terpaksa mengadakan catuan air untuk kegunaan seharian. Ini adalah sebahagian cabaran yang perlu dihadapi oleh kami yang berada diladang-ladang namun kami tidak pernah merungut maupun menyesal diatas apa jua yang terpaksa kami tempuhi demi sesuap nasi dan kehidupan keluarga kami hanya adakalanya perasaan terkilan menjangkaui pemikiran waras kami agar sesiapa yang peka dan prihatin datang menjenguk agar dapat berkongsi masaalah walaupun akhirnya kami yang akan hadapi dan lalui perit getirnya.

Kemarau panjang pasti ada hikmahnya yang kita tidak ketahui aku redha dan pasrah akan kehendaknya dan ketentuannya iktibar yang diperolehi ialah sentiasa menghargai setiap titik air samada semasa banyak maupun sedikit, jadilah insan yang selalu bersyukur dan menyukuri......

No comments:

Post a Comment