Sunday, October 11, 2009

PERMAINAN MINDA


12hb.oktober, 21syawal 1430 hijrah.

Assallammulaikum wktbh. dan salam sejahtera.

Syawal pantas akan meninggalkan kita aku masih bergelut untuk menghabiskan puasa sunat enam ku dan semakin banyak sambutan rumah terbuka sempena Hari Raya Aidil Fitri ini untuk itu cabaran untuk menghabiskan puasa ku juga bertambah tetapi aku akan cuba untuk menghabiskannya walauapa cara sekali pun kerana mengetahui akan fathilatnya yang menyamai dengan berpuasa sepanjang tahun sesuatu yang dapat menjadi bekalan aku dikemudian hari nanti inshallah. Itulah indahnya Aidilfitri dimana tiba-tiba ramai diantara kita jadi pemurah dan pemaaf .

Ada ketikanya aku kadangkala merasa terharu dan sedih kerana syawal pasti akan meninggalkan kita dan aku pasrah dan berdoa agar aku dapat menemui syawal lagi dimasa akan datang inshallah. Perjalanan mengharungi hari-hari yang mendatang ku rasakan bertambah getir dan perit cabaran menjadi begitu berat mungkin ini kerana faktor usia atau ketahanan diri menjadi semakin lemah, segalanya itu sabenarnya hanya permainan minda kita semata-mata dan kita sering terkeliru dengannya andainya kita tidak bijak menangani.

Inilah jalan yang kita pilih dan agak mustahil untuk kita berpatah balek dan sebaiknya kita terus harunginya apatah lagi kita telah harunginya untuk satu jangka masa yang panjang dan lama dan yang pasti kita masih mampan dan mampu bertahan dalam iklim suasana yang berbeza-beza corak permainan yang berlainan kita cepat menyesuaikan diri mengharunginya demi sebuah kehidupan dan perjuangan. Hikmah syawal menyatukan kita yang ada kalanya bersengketa dek kerana perbezaan pandangan dan pendapat maupun ideologi dengan salam dihulur maaf dipohon zahir dan batin.

No comments:

Post a Comment