Friday, October 30, 2009

MUSIM HAJI

3o hb. okt 2009,

Assallamulaikum Wktbh dan salam sejahtera,

Catatan ku terhenti henti buat seketika waktu dek kesibukkan yang diluar dugaan dan kawalan ku, terlalu sukar kurasakan untuk mencari ruang waktu supaya aku dapat teruskan catatan perjalanan ku, tuntutan kerja yang digalas adakalanya melangkaui tenaga yang aku ada dan inilah merupakan salah satu faktor yang menyebabkan aku sering tidak bertenaga dan berupaya untuk meneruskan coretan diblog ini dan sering kali juga aku cuba gagahi untuk memulakan penulisan ini aku sering ketandusan ilham tidak seperti selalunya dimana ilham datang mencurah-curah sebaik sahaja aku aku mengetuk abjad-abjad di notebook ini. Benarlah apa yang dikatakan oleh pencipta semua orang boleh menghasilkan penulisan hanya bezanya samada penulisan itu bermutu ataupun sebaleknya.

Sekali lagi musim haji datang kembali ramai dikalangan teman-teman sekerjaku atau bekas teman sekerjaku berjaya menjadi tetamu ALLAH Swt. dalam menunaikan rukun islam yang kelima itu ada yang telah berangkat ataupun yang sedang menunggu giliran untuk berangkat ketanah suci Mekah. Sesungguhnya alangkah bertuahnya mereka-mereka ini insan yang terpilih. Tok Guru aku pernah mengatakan mereka-mereka ini terlalu istimewa keran jika kita lihat disekitar kita masih ramai lagi mereka-mereka yang jauh lebih berkemampuan dari segi ekonomi dan fizikal tetapi masih belum terbuka hati maupun terpilih untuk menjadi tetamunya.

Aku dapat merasakan betapa bangganya mereka-mereka ini dan pastinya tak sabar-sabar lagi untuk bersama-sama umat islam lainnya dari pelusuk dunia menghambakan diri untuk menyahut seruannya dan inilah dugaan dan cabaran yang sabenar sebagai seorang muslim sejati, bagi diriku hanya memanjatkan doa agar nanti satu hari aku juga termasuk didalam insan-insan yang terpilih untuk menjadi tetamunya inshallah.......... bagi teman-teman ku aku mengambil kesempatan disini untuk mendoakan kepada mereka agar beroleh Haji yang Mahbrur, selamat pergi dan kembali disamping diberi kesehatan untuk dapat melaksanakan rukun islam yang kelima itu dan aku memohon ampun dan maaf sekiranya didalam pergaulan seharianku ada melakukan kekhilafan dan kesalahan.

No comments:

Post a Comment