Saturday, August 15, 2009

IKTIBAR DAN FOKUS


16hb august bersamaan 26 syaaban .


Assallamulaikum dan salam sejahtera.


Bertemu kembali didalam blog ku dan kali ini aku ingin menyambung lagi perjalanan kembara ku menuju satu destinasi yang masih belum pasti arah tujuannya. Aku masih tercari-cari sesuatu yang seolah-olah ianya ujud tetapi tidak kelihatan tetapi aku yakin yang ianya ada mungkin kenyataan ini amat mengelirukan pembaca blog ku namun cuba kita renung sajenak kata-kata ku ini yang mungkin tersirat seribu makna dan pengertian. Hari ini seperti hari-hari minggu yang lainnya aku hanya menghabiskan masa ku dirumah sahaja bersama keluarga kerana saat seperti ini ada kalanya amat sukar untuk ku temui apatah lagi untuk di nikmati jadi peluang sebegini pasti tidak akan aku lepaskan pergi begitu saja.


Wabak h1n1 telah sampai ketahap yang tidak boleh dikawal sehingga malam tadi telah meragut 59 nyawa satu iktibar yang kita boleh ambil ialah dunia akhir zaman antara tanda-tandanya ialah penyakit baru muncul dan tiada penawarnya. Aku menjadi begitu terpegun dan amat menginsafi kekuasaan ALLAH Swt dan inilah iktibar yang perlu kita ambil untuk meneruskan kehidupan kita saterusnya dan apa yang cuba aku nyatakan ialah aku amat optimis yang rintihan kita inshallah akan mendapat pembelaan walaupun mingkin bukan dalam masa terdekat ini apa pun jangan sekali-kali kita berputus asa dan patah semangat.


Hari hari yang ku lalui kini ku merasakan semakin pantas, ini bukanlah kitaran bumi semakin laju tetapi dek kerana kesibukkan dan kealpaan kita didalam menguruskan masa dengan sebaiknya dan segalanya itu adalah berpunca dari kelemahan diri kita sendiri yang sering hanyut di buai mimpi indah atau suka bertangguh didalam membuat sesuatu akhirnya kita menjadi insan yang kurang produktif bebanding keupayaan sabenar kita. Fokus kita menjadi kabur dan ada kalanya keliru dengan apa yang akan kita hasilkan inilah yang sering terjadi kepada pemimpin-pemimpin kita tak kira diperingkat mana kepimpinan yang kita terajui dan kita juga tidak boleh lari darinya untuk itu fikir-fikirkan lah....

No comments:

Post a Comment