Saturday, July 18, 2009

SEKADAR CATATAN

19 hb july 2009.

Assallamulaikum Wkbth. dan salam sejahtra.

Semalam aku sekeluarga ke-Batu Pahat kerana menghadiri majlis perkahwinan anak kepada kawan karibku yang mana beliau baru sahaja menamatkan perkhidmatan dengan espek kerana bersara wajib, telah agak lama juga aku tidak mengunjungi bandar ini banyak perubahan telah berlaku berbanding 15 tahun yang lalu ianya semakin maju dan sibuk. Sabenarnya aku mula menjejakkan kaki ku dibandar batu pahat ini sekitar tahun 1976 iaitu hampir 30 tahun yang lampau ketika itu aku bekerja dengan Jabatan Perangkaan Malaysia bagi menjalankan kerja banci pertanian didaerah Batu Pahat .

Terlalu banyak kenangan dan nostalgia terpahat kukuh dam jiwaku dan tentunya dengan kedatangan aku pada hari ini pastinya mengembalikan semula kenangan silam itu tetapi apa pun segalanya itu telah menjadi sejarah pahit manis bagi diriku dan aku tidak lagi boleh menyandarkan sejarah silam untuk memajukan diriku ini biarlah segala memori kenangan silam itu ku simpan kemas didalam lipatan sanubariku sebagai dokumen yang private and confidential.

Morale of the story yang aku cuba sampaikan disini ialah jauh berjalan banyak pengalaman dan kenangan, sabenarnya segala kenangan dan pengalaman inilah nanti akan menjadi penawar dan pengajaran untuk anak-anak kita nanti sekiranya mereka melalui liku-liku hidup yang hampir sama dengan diri kita, aku amat percaya yang pengalaman hidup ini tidak ternilai harganya dan lazimnya peluang-peluang sebegitu hanya sekali-sekala dan tanpa kita duga .

FIKIR-FIKIR LAH.

No comments:

Post a Comment