Wednesday, June 10, 2009

AL RAUDAH


Rabu 9.10 mlm.


Aku teruskan catatanku lagi dengan aku banyak menghabiskan waktu dengan solat berjemaah dimesjid Nabawi disamping mendengar penjelasan dari mutawif yang akan memandu kami untuk mendalami apa yang yang tersurat di Mesjid ini. Salepas solat Asar kami dibawa untuk menziariahi Makam Rasullah dan Sahabat-Sahabatnya selain menunjukkan satu kawasan didalam mesjid ini apa yang dipanggil Al Raudah atau Taman Syurga dan disinilah salah satu tempat yang amat mustajab untuk memohon pertolongan dari ALLAH Swt.


Di kawasan Al Raudah inilah terdapat Mimbar dimana Rasulullah Saw menyampaikan khutbah jumaatnya. Al Raudah merupakan satu kawasan didalam Mesjid Nabawi yang dibezakan dengan karpet berwarna hijau dan berada tidak jauh dari Makam Rasulullah Saw dan Sahabat-Sahabatnya dan merupakan tempat tumpuan para jemaah yang bersembahyang dimesjid ini dan aku merupakan salah seorang sesungguhnya aku berasa amat bertuah sekali kerana terpanggil untuk menunaikan umrah.


Masih terngiang-ngiang dicuping telinga ku kata-kata aluan dari pegawai tabung haji yang menyatakan kami semua amat bertuah kerana ALLAH Swt. telah membuka hati kami untuk menunaikan umrah kerana katanya lagi masih ramai lagi diluar sana yang jauh lebih berkemampuan dan berkeupayaan tetapi belum terpanggil untuk menjadi tetamunya aku benar-benar terharu dengan apa yang beliau katakan sesungguhnya memang ada kebenarannya dan aku bersyukur keatas ketentuannya terhadap hambanya ini.

No comments:

Post a Comment