Friday, June 12, 2009

TAWAF DAN SA'IE


13hb. june 2009.


Jam telah menunjukkan jam 3.30 ptg maka saat yang ditunggu-tunggu pun tiba kami mula bergerak meninggalkan hotel penginapan kami menuju ke-Mesjidil Haram dimana terletaknya KAABAH bagi menunaikan tuntutan ibadat iaitu UMRAH. Pakaian Ihram terus melekat ditubuhku sambil berjalan kami tidak putus-putus terus bertalbiah dengan sebutan LA BAIKALLAH HUMA LA BAIK, LAIBAIKALLAH SYARIKALLA KALLA BAIK, INAL HAMDA, WA NIK MATTA, LA KAWAL MUL, LA SARI KALAK. Sebaik sampai kepintu besar Mesjidil Haram kami diberi penerangan untuk mengingatkan pintu yang kami gunakan untuk keluar masuk disamping selipar yang kami tempatkan.


Bermulalah satu episod baru dalam hidupku, untuk pertama kalinya aku bersama ribuan umat islam lainnya yang datang dari berbagai pelosok dunia berhimpun di-BAITULLAH ini hanya dengan satu matlamat dan satu tujuan tak lain dari mengabdikan diri kepada yang Maha Esa dan pencipta kami. Satelah berniat kami memulakan TAWAF dari penjuru KAABAH dimana terletak HAJARUL ASWAD dan akan berakhir apabila kita melepasi garisan lampu hijau seperti yang telah ditetapkan dan begitulah saterusnya sehingga kita menghabiskan sebanyak tujuh pusingan diarus pergerakan manusia yang tak pernah putus-putus itu dan aku tidak dapat membayangkan ketika musim haji sabenar dimana terdapat jutaan manusia yang akan melakukan ibadat itu pada masa dan tempat yang terhad besarnya dan akhirnya mereka semua berjaya melaksanakan itulah sabenarnya mukjizat yang perlu kita akui.


Sebaik menyelesaikan solat sunat tawaf kami meneruskan rukun ketiga umrah kami dengan melaksanakan SA'IE dimana kita perlu berjalan dari bukit Safa ke-Marwah yang jaraknya sekitar 500 meter dan ini juga ianya perlu dilakukan sebanyak tujuh pusingan, suasana yang sama juga dapat kita lihat dimana lautan manusia berduyun-duyun untuk menunaikan rukun tersebut dan aku adalah termasuk diantaranya. Semua pergerakkan itu memerlukan tenaga yang banyak dan tubuh badan yang sehat untuk itu ada baiknya semua tuntuan ibadah ini dilakukan semasa kita muda dan sehat sabenarnya. Selesai melakukan Sa'ie sampai saat dimana kita wajib melakukan TAHLUL bererti memotong sekurang-kurangnya tiga helai rambut bertujuan untuk keluar dari BERIHRAM dan juga pantang larang berihram dan menandakan kita telah menyelesaikan UMRAH, samada diterima atau sebaleknya hanya ALLAH Swt. sahaja yang maha mengetahui aminnn.....


Aku benar-benar merasa lega satu perasaan yang tak pernah aku rasai sabelum ini dan tidak dapat aku gambarkan dengan perkataan apatah lagi untuk diucapkan, inilah sabenar apa yang dicari didalam KEHIDUPAN ini aku benar-benar bersyukur kerana aku mampu melaluinya.

No comments:

Post a Comment