Friday, June 12, 2009

BAITULLAH ATAU KAABAH

10.47 mlm june 2009.

Ku teruskan catatan ku yang terhenti tadi perjalanan yang kami tempuh terasa lama debaran jantungku bergerak pantas sepantas bas yang aku naiki , perjalanan ke Kota Mekah Al Mukarammah atau Tanah Haram membawa berbagai persoalan yang tidak tergapai oleh akal ku dan aku kuatkan semangatku dan ku cekalkan hatiku kerana aku tahu ALLAH Swt. itu maha pengampun dan maha penyayang kepada setiap hambanya termasuklah diriku dan berpegang kepada hakikat itulah aku pasrah keatas apa jua yang akan ku tempuhi dan lalui kelak.

Satelah mengharungi beberapa jam yang mendebarkan akhirnya kami sampai ke-Kota Mekah Al Mukarammah sebuah kota yang penghuninya hanya terdiri dari orang-orang yang berugama Islam sahaja sesuatu yang baru aku ketahui satelah lebih satengah abad usiaku, kami terus kehotel penginapan kami iaitu di-hotel Grand Talah yang terletak kira-kira 1000 meter dari MASJIDIL HARAM satelah menurunkan beg bagasi kami kebilek kami pun bersedia untuk ujian sabenar kunjungan kami ke-Mekah iaitu melaksanakan UMRAH.

Debaran dihatiku kian kencang kerana persediaan yang aku lakukan mungkin tidak mencukupi namun aku tidak lagi boleh menoleh kebelakang atau berpatah balek mujur akan ada Mutawif yang akan memandu kami untuk melaksanakan umrah nanti. Salepas waktu Solat Asar kami mula bergerak menuju ke-Masjidil Haram sebuah mesjid yang begitu indah binaannya dan tersergam mengamit kedatangan kami semua dan disitulah terletaknya BAITULLAH atau KAABAH yang menyatukan umat Islam seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment