Monday, June 29, 2009

PENERBANGAN PULANG


29hb. june 2009.


Sebaik sahaja bas bergerak perlahan-lahan meninggalkan Kota Mekah aku tak habis-habis berdoa dihati kecilku supaya aku masih terus diberi kesempatan untuk datang semula ke-Tanah Haram ini dan inilah tempat sabenar umat islam seluruh dunia. Bas yang kami naiki meluncur laju meninggalkan Tanah haram dan destinasi kami saterusnya ia-lah Kota Jeddah yang terletak tidak jauh dari Kota Mekah perjalanan yang memakan masa hampir dua jam itu membawa kami menyusuri Kota Jeddah dan apa yang pasti pemandangan dan bentuk muka buminya amat jauh berbeda dengan Kota Mekah yang bebukit bukau dan dipenuhi oleh batu batan manakala Kota Jeddah pula lebih rata dan dipenuhi dengan padang pasir pun begitu terdapat banyak tumbuhan hijau hidup dengan subur.


Disini jugalah terdapat loji penapis air dari air laut merah untuk dibekalkan keseluruh Kota Jeddah, Kota Mekah dan Kota Madinah apa yang dapat aku katakan ialah sesungguhnya kita semestinya menghargai setiap titik air yang diturunkan oleh ALLAH Swt. Sesampainya kami di-Kota Jeddah dan kebetulan hari ini adalah hari jumaat kami berhenti makan tengahari ditepi laut merah yang pernah aku pelajari dalam subjek geography dahulu dan kini aku berada dipesisirannya sementara menanti waktu solat jumaat dan kami bersolat jumaat di mesjid terapung yang sama nama seperti yang terdapat ditanah air kita.


Dari situ kami terus bergegas menuju kelapangan terbang Jeddah untuk berlepas pulang ketanah air, cek in baggasi merupakan perkara yang amat sukar disini apapun kami perlu bersabar kerana ini adalah sebahagian dari dugaan yang perlu kami tempuhi. Jam 6.00 petang kami berlepas meninggalkan Kota Jeddah dengan penerbangan ETIHAD menuju ke Abu Dhabi sebuah lagi Kota di-Tanah Arab dan aku hanya banyak mendiamkan diri sepanjang penerbangan itu kerana aku masih terpegun dan kagum pada diri sendiri yang akhirnya aku mampu melaluinya.

No comments:

Post a Comment