Saturday, June 27, 2009

PULANG UNTUK KEMBALI




27hb. jun 2009.




Satelah tujuh hari berada dikota Mekah maka sampailah masanya yang aku terpaksa pulang demi meneruskan tugas-tugas ku dan pagi itu seperti biasa kami sekeluarga solat subuh di-Mesjidil Haram dan aku tiba-tiba menjadi sebak dan terharu selama tujuh hari aku berada di-Tanah Haram ku rasakan masa beredar begitu cepat sekali dan saat-saat untuk meninggalkan Mesjidil Haram dan Tanah Haram terlalu sukar untuk ku lakukan segalanya kerana keistimewaan yang terlalu agung dan banyak aku perolehi disana.




Dua jam sabelum kami berangkat untuk keluar dari Kota Mekah sekali lagi kami ke-Mesjidil Haram dan kali ini kami akan melakukan TAWAF WIDA atau TAWAF SELAMAT TINGGAL kerana kami akan berangkat ke-lapangan terbang di- Jeddah dan untuk kesekian kalinya aku memandang sayu KAABAH sambil didalam hati terus memasang niat yang aku pasti akan datang kembali kerana disinilah sabenar-benarnya tempat yang wajib dikunjungi oleh setiap umat islam yang mampu dan disini jugalah tempat pengabdian yang sabenar-benarnya dalam mencari keredhaan, keberkatan, keampunan dan kesucian supaya kembalinya ketanah air nanti kita akan meneruskan apa jua yang kita telah lakukan semasa kita berada di-Tanah Haram inshallah.




Disaat-saat aku melangkah dan melambai pergi meninggalkan BAITULLAH DAN MESJIDIL HARAM salepas menunaikan tawaf wida aku terus menyeru agar aku dijemput untuk menjadi tetamunya lagi dan aku juga memasang niat agar aku dapat berkunjung semula kemari inshallah dengan izinnya termasuk semua warga espek yang berugama islam amin dan dalam hati aku berkata yang AKU PULANG UNTUK KEMBALI SEMULA.

No comments:

Post a Comment