Saturday, June 13, 2009

MUHASABAH DIRI


Ahad 14 june 2009.


Assallamulaikum wktbh.


Aku teruskan catatan pengabdian ku untuk mencari Al Raudah hari ini merupakan hari yang ke-lima aku bersama keluarga berada di kota Mekah Al Mukarammah dan hari ini kami tidak kemana-mana hanya memperbanyakkan amalan-amalan kami kerana betapa bertuahnya kami semua dan semua umat islam yang dapat menunaikan solat berjemaah di-Masjidil Haram dimana ganjarannya menyamai dengan 100,000 kali. Itulah ganjaran yang hanya diperolehi di-Mesjidil Haram syukur alhamdullilah.


Keletihan dan kelesuan merupakan sebahagian dari cabaran yang perlu kita lalui dan sekali gus kita hadapi ini kerana bukan sahaja beza waktu yang hampir lima jam kebelakang tetapi juga dengan cuaca panas yang mencecah 50 darjah centigrade menjadikan kita merasa cepat letih dan lemah tetapi segalanya itu merupakan cabaran untuk mendapatkan ganjaran-gangajaran yang jauh lebih tinggi nilainya untuk bekalan dihari pembalasan nanti.


Waktu-waktu diantaranya sebeginilah aku gunakan untuk meneliti dan membaca apa jua buku-buku panduan dan buku ugama yang ku bawa setidak-tidaknya ia dapat menambahkan ilmu ku berbanding dengan kesibukkan dan kealpaan ketika berada ditanah air sendiri. Ia juga merupakan saat-saat yang terbaik untuk bermuhasabah diri agar kita akan menjadi insan yang lebih baik dari masa kesemasa inshallah.

No comments:

Post a Comment