Saturday, June 20, 2009

PADANG ARAFAH.



21 hb june 2009, 9.50 am.


Aku teruskan pencarian dan penjelajahan ku di kota Mekah yang penuh dengan sejarah silam dimana bermulanya kebangkitan Islam sehingga akhirnya berada diseluruh pelusuk dunia termasuklah ditanah air kita Malaysia. Kali ini kami menziarahi PADANG ARAFAH dimana satu-satunya Rukun Haji yang dilaksanakan diluar Kota Mekah dan disinilah tempatnya untuk Wukuf. Iktibar yang dapat aku rasakan dan amati ialah inilah gambaran yang boleh kita rasai dialam Akhirat iaitu diPadang Mashar tandus, kering dan gersang.


Arafah bermakna mengetahui ini bermakna ALLAH Swt. maha mengatahui segala apa yang kita lakukan didunia ini segalanya ini menjadikan aku benar-benar insaf dan sesungguhnya jadikanlah aku diantara kekasih-kekasih mu ya ALLAH. Apa pun segalanya itu banyak bergantung kepada amalan-amalan yang kita lakukan semasa hayat kita didunia ini. Kita tinggalkan dahulu Padang Arafah kerana aku harus meneruskan pencarian ku dalam mengesan peninggalan sejarah silam umat Islam yang terdahulu dari kita.

No comments:

Post a Comment