Friday, June 12, 2009

IHRAM DAN TANAH HARAM


12hb. june 2009.


Assallamulaikum Wktbh.


Satelah tiga hari kami berada dikota Madinah kami akan meneruskan perjalanan kami lagi dan perjalanan kali merupakan perjalanan untuk mencari keredhaan dan keinsafan keatas apa jua yang telah kita lalui masa silam atau masa kini, samada yang kita sedari maupun yang tidak kita sedari dan inilah ujian sabenar yang bakal kami tempuh kerana kami tidak tahu apakah yang akan menanti kami selama kita menjalani kehidupan sebagai manusia biasa. Segalanya berputar ligat dibenak fikiran ku seolah-olahnya seperti ingin melalui sebuah lorong kecil yang dipenuhi jerangkap samar yang sentiasa menanti mangsanya.


Pagi itu satelah kami mandi sunat ihram kami bersiap-siap dengan berpakaian ihram dan inilah kali pertama aku memakainya satelah sekian lama hidup didunia ini dan mengecapi apa juga nikmat yang diturunkan oleh ALLAH Swt. Aku dapat merasakan yang diri ini amat kerdil sekali kerana apa juga yang ada pada diri ku pada ketika itu langsung tidak memberi apa-apa erti kerana apa yang dapat aku lihat kita semua adalah sama disisinya tanpa mengira pangkat, darjat maupun keturunan dan sepasang kain puteh ini jugalah yang akan dibawa bersama kealam yang saterusnya.


Perjalanan ke kota Mekah Al Mukaramah memakan masa hampir empat jam dan kami berhenti di sebuah Mesjid Bir Ali bagi tujuan untuk berniat Ihram dan bersolat Sunat Ihram atau apa yang dipanggil 'MIQAT' atau niat ianya mesti dibuat diTanah Halal sabelum kita memasuki kota MEKAH atau Tanah Haram dan bermulalah juga pantang larang yang tiga belas itu selagi kita berpakaian Ihram dan aku amat terharu sekali sambil hati kecil ku tak lepas-lepas memanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga yang telah membuka hatiku untuk menjadi tetamunya. Aku akan ceritakan selanjutnya dicatatan akan datang.

No comments:

Post a Comment