Monday, May 11, 2009

AKU SEEKOR SEMUT MERAH

Setiap orang akan mengatakan bahawa aku seekor semut merah hanyalah jodol sebuah lagu tetapi seandainya ia lebih diamati dari barbagai perspektif dan sudut yang berlainan pasti ianya bukan sekadar sebuah tajuk lagu malah lebih jauh dari itu. Fitrahnya manusia amat jarang sekali mentafsir dengan pelbagai definasi dan aku pun tak terlepas dari itu. Namun aku adalah aku yang selalunya sering melihat dari luar kotak pemikiran biasa dan seringkali juga aku tidak bertanya apakah jawapan kepada soalan tersebut tetapi lebih melihat apakah soalan kepada jawapan itu dan inilah yang akan membedakan kita dari yang lainnya.

Kehadirannya tidak disedari dan kehilangannya tidak dirasai mungkin hanya sesuai pada seekor semut merah tetapi apakah kita cuma seekor semut merah atau kita merupakan sekumpulan semut merah kalau kita mahukan kehadiran dan kehilangan kita meninggalkan satu nostalgia kita mesti menjadi sekumpulan semut merah yang mampu merobek dan menghancurkan apa jua yang menghalang laluan kita tetapi bukan dengan cara yang tidak sehat tetapi lebih kepada sesuatu yang positif khususnya pada diri kita dan yang paling penting lagi adalah apa yang bakal kita tinggalkan.

Jadikan semut merah sebagai renungan dan iktibar.

No comments:

Post a Comment