Sunday, May 17, 2009

HATI YANG TERLUKA


18hb may 2009.


Assallamualikum wktbh.


Hari ini aku memulakan catatan dengan memberi salam dan sabenarnya itulah yang dituntut oleh islam. Seringkali memang sifat kita untuk membuat sesuatu secara ringkas dan tergesa-gesa hasilnya kita terlupa untuk memberi salam mungkin tidak salepas daripada ini. Hujan yang kerap turun beberapa hari ini memberi seribu rahmat pokok-pokok kelapa sawit dan juga lain-lain tumbuhan melambai-lambai seolah-olah mengalu-alukan kedatangannya.


Hujan yang turun menambahkan lagi kedinginan malam hanya bunyi laungan katak bersahutan dan menari kegembiraan dan begitulah juga dengan haiwan dan serangga lainnya. Air adalah anugerah yang tidak ternilai harganya dan seringkali juga kita terlupa untuk menghargainya inilah sifatnya manusia termasuklah aku kurang untuk menghargai sesuatu seandainya ia mudah diperolehi. Sungguhpun aku telah jauh berjalan dan mengembara telah juga melihat berbagai keadaan dan suasana dek keselesaan aku juga sering alpa untuk mengingatkan diriku seadanya.


Dari saat ini aku akan sering mengingatkan diriku dan akan cuba untuk melihat sesuatu dari perspektif dan sudut yang berbeza-beza agar aku dapat mentafsir dengan lebih tepat lagi dimasa-masa akan datang.

No comments:

Post a Comment