Sunday, May 17, 2009

JOGJAKARTA

Assallamulaikum Wktbh.

Kesempatan yang ada untuk melancung tidak ku lepaskan begitu sahaja dan destinasi ku kali ini ialah jogjakarta salah sebuah bandar di Indonesia. Penerbangan kami mengambil masa sekitar dua jam untuk sampai kejakarta sabelum kami meneruskan perjalanan dengan bas. Memandangkan yang percutian dibuat pada 24hb december dan menghampiri hari natal dan menyambut Tahun Baru tentunya keadaan agak sibuk oleh yang demikian kami gagal untuk mendapatkan penerbangan terus ke jogjakarta.

Kami memulakan perjalanan dengan menaiki bas pada awalnya memang kami menyangkakan ianya merupakan hanya perjalanan biasa tetapi sabenarnya ia merupakan satu perjalanan yang pasti tidak akan kami lupakan ini kerana perjalanan tersebut keseluruhannya mengambil masa 15 belas jam. Walaupun jaraknya tidaklah begitu jauh tetapi terlalu banyak halangan dan dugaannya untuk ditempuhi. Kami sampai kebandar Jogjakarta kira-kira jam 7 pagi dalam keadaan keletihan tetapi tetap teruja untuk meneruskan agenda lawatan kami dan diantaranya ialah CANDI BOROBUDOR dimana ianya adalah salah satu benda ajaib didunia ini.

Keletihan yang kami lalui tadi segala terubat dengan pemandangan yang cantik termasuk gunung berapi yang sentiasa berasap seperti menanti masa untuk memuntahkan laharnya dan sesungguhnya ia benar-benar berlaku beberapa tahun kemudiannya yang memusnahkan banyak jiwa dan kehidupan lainnya. Jogjakarta tidak sesibuk jakarta, surabaya maupun medan. Pertanian merupakan sumber utama ekonominya selain pelancungan banyak tempat-tempat yang menarik untuk dikunjungi dan penduduknya majoritinya beragama Islam, makan tidak menjadi masaalah disini. Satelah menghabiskan lima hari disini akhirnya kami terpaksa pulang dengan membawa seribu kenangan indah.

No comments:

Post a Comment